Ny mann på laget
Jon Ivar Myrlid (42) er vår nye distriktsjef. Han har lang fartstid i bransjen både som elektriker og som selger hos landets største el-grossister. Han vet hva elektrikerne trenger, og hva god kvalitet har å si for jobben elektrikeren skal utføre.
Jon Ivar er fra Oslo, har jobbet i Oslo i mange år og har stort nettverk i elektrobransjen både i Oslo og i omliggende kommuner. Han erfarer at selv om Letti er en meget sterkt norsk merkevare, er ikke Letti markedsleder i Oslo. For mange elektrikere landet rundt er Letti førstevalget, men i Oslo mangler det noe både på kjennskap til, og tilgang på produktene fra Letti.
Bred og relevant bakgrunn
Jon Ivar bor i dag på Manglerud i Oslo med kone og datter på 4 år. Han er interessert i sport og trening, har vokst opp i Oslo, og har bodd og arbeidet i Oslo siden han begynte som elektrikerlærling i 1999. Han har bred erfaring som elektriker blant annet som serviceelektriker, prosjektleder og BAS.
Sin første jobb fikk han i EDA, som han jobbet hos til 2006. Senere ble han ansatt som serviceelektriker hos Elektro Experten og Abildsø elektriske AS. Han har også vært distriktssjef Romerike for Berggård Amundsen, og jobbet seks år som distriktssjef Oslo, Akershus og Østfold for Unilamp. Lignende stilling har han også hatt i Glen Dimplex Nordic AS hvor han og en kollega delte Norge med alt det innebar av reisevirksomhet landet rundt.
Jon Ivar har også allsidig praktisk erfaring som serviceelektriker i rollen som fast huselektriker i varemagasinet Steen & Strøm i Oslo sentrum før han begynte med salg hos Elektroimportøren på Alnabru. Da Elektroimportøren startet sin Proffsatsing ble han fast ansatt som selger mot installatører. Jon Ivars brede erfaring både i grossistleddet og som elektriker gjør at han kjenner produktene fra Letti svært godt i det praktiske liv. For Jon Ivar har alltid produktene fra Letti vært førstevalget.
Konkurransefortrinn med norske kvalitetsprodukter
For å kunne erobre et marked må man være best, og Jon Ivar er ikke i tvil om at Letti har markedets beste produkter – og i tillegg er de produsert i Norge. Han sier at det er et klart konkurransefortrinn i den tiden vi lever i nå, og han ønsker å satse offensivt.
For å få innpass og fotfeste i et marked er det helt avgjørende å vise styrke. Godt omdømme, leveringsdyktighet og kvalitet i alle ledd er det som skal til for å endre innarbeidede innkjøpsvaner – og dette gleder jeg meg til å fortelle kundene om, sier Jon Ivar.
Vi trenger nemlig å gjøre oss mer synlig i Oslo, sier Jon Ivar, og han er optimist når det gjelder å «overta» Oslo. Allerede etter en måned i jobben har han fått svært positive signaler fra grossister og installatører som gjerne vil ha produktene fra Letti i sine hyller. Han vet at han har en stor jobb foran seg, men med målrettet arbeid i Oslo er han overbevist om at Letti vil styrke seg mot konkurrentene.
Hyllene skal fylles opp
Jon Ivar vet at produktene fra Letti gjør elektrikernes arbeid enklere – og gir et resultat de kan være stolte av. Derfor har han stor tro på at flere vil ha Letti som førstevalg og etterspørre produktene. Dermed vil også hyllene hos grossistene i Oslo fylles opp med produkter fra Letti. For å sikre seg dette har Jon Ivar lagt en plan om hyppige besøk, som kan bidra til at produkter fra Letti kommer på plass der de mangler.
Fokus på hovedstaden og messene landet rundt
For å vise at Letti er det beste valget gjelder det å være der hvor beslutninger tas. Det betyr hyppige møter og besøk hos kunder – hos grossistene og installatørene. Det er viktig med aktiv tilstedeværelse på messer, og å ha god tid til å demonstrere kvaliteten produktene til Letti er kjent for. Letti har vært ledende norsk produsent i 75 år, og gjennom sine produktutviklinger viser Letti hvor framtidsrettet en norsk produksjonsbedrift kan være.
Samarbeid er nøkkelen til suksess
Jon Ivar ser fram til godt samarbeid med salgskollega Ivar Erik Skaret. Selv om de har ansvar for hver sine distrikt samhandler de om kundene. Å dele informasjon om kunder og deres behov og ønsker utvider nettverkene, og bidrar til å gjøre Letti ekstra synlig som en ledende leverandør i markedet. Jon Ivar har merket seg at mange unge elektrikere i Trøndelag er godt kjent med Letti. De har brukt produktene i opplæringen i de videregående skolene i fylket og tatt dette med seg i sitt yrkesaktive liv. Generelt sett ser vi at de eldre og de yngste er de fremste Letti-ambassadørene. De unge har sett at Letti gjør arbeidet enklere, og de eldre vet at produktene har kvaliteter som gjør at de tåler «tidens tann». Et samarbeid med skolene og lærlingebedriftene er derfor viktig for å forankre utsagnet «Letti – elektrikerens førstevalg» i alle aldersgrupper.
Blir godt kjent med LETTI-ambassadører
Med Jon Ivars nettverk i bransjen – både i grossistledd og hos sluttbruker – har han blikk for hvordan elektrikere arbeider og øre for hvordan grossister tenker. Han ser etter fagfolk som er spesielt bevisst de fordelene Lettis produkter har sammenlignet med konkurrentenes produktutvalg. Noen av dem Jon Ivar møter vil i løpet av året bli presentert som «LETTI-ambassadører». Hensikten med dette er å dokumentere at Letti kan bruke utsagnet «elektrikerens førstevalg».