Søk

Du er her:

Del 2 - Den mekaniske lidenskapen

I 1948 tok lysten til å drive med mekanikk overhånd for skredderen Robert Bach. Han pakket ned skreddersakene og etablerte Ørshall Verksted.

Meningen var egentlig å drive med reparasjon av sykler og motorsykler, men samtidig hadde herr Bach også flere ideer om nye produkter som han ville sette ut i livet, blant annet et bilprosjekt.

Ingen dørstokksnubling mer!


Den geniale dørstokkerstatteren ble eksportert til andre skandinaviske land, England og Frankrike.

Det første produktet fra verkstedet var en gummitetningslist for bruk mellom dør og gulv. Den ble satt i produksjon under navnet ”Plan-o-tett”.

Roberts oppfinnelse ble en suksess, og dørstokkerstatteren ble eksport til andre skandinaviske land, England og Frankrike. ”Bort med dørtrinnet”, var slagordet til produktet.

Bildet viser hvordan dørstokkerstatteren fungerte i praksis.

Dette kunne leses i en avisartikkel fra 2. september 1948:

”I nær fremtid vil en fiks artikkel som er oppfunnet av R. I. Bach på Søndeled komme på markedet. Det dreier seg om en mekanisk innretning som vil overflødiggjøre alt som heter dørstokker der de tas i bruk. Sagt i all korthet består denne innretningen av en hullist med en gummilist inni som kan bringes på underkanten av en hvilket som helst dør som er forsynt med en enkel mekanisme der bevirker at gummilisten glir ned og slutter ganske tett til gulvet når døren blir lukket, mens den smetter opp når døren åpnes.”

Robert utviklet også en sneppert, som var en smart måte å låse en skapdør på. Et av markedene var båter, der skapdøra forble lydløs til tross for vibrasjonene ombord. Produktet kom dessverre aldri i salg.

 

Klart man må lage sin egen bil!

La oss gå litt tilbake i tid. Allerede i 1929 begynte Robert å pusle med sitt bilprosjekt, og i ledige stunder bygget han en liten enseter med to forhjul og ett bakhjul. Ønsket til Robert var å skape en rimelig, norsk folkebil.

I 1938 kunne skreddermesteren prøvekjøre sin første prototype, som fikk navnet RIB 1, som var en forkortelse for Robert Iskow Bach.

Bilen ble konstruert med selvbærende karosseri og hadde en motorsykkelmotor, antagelig en DKW med 8 – 10 hestekrefter. Bilen ble aldri registrert, og etter en stund ble RIB 1 demontert, for ikke å si ribbet helt ned.

Under 2. verdenskrig ble neste prototype, RIB 2, ferdig. Her var hjularrangementet omvendt, med ett hjul foran og to bak. RIB 2 hadde en hekkmontert motorsykkelmotor, antagelig den samme som ble benyttet i RIB 1. Men karosseriet var større, slik at det ble plass til tre personer i ett sete.


Først hadde RIB 3 ett hjul foran og to bak, men bilen ble senere ombygget til å ha to hjul foran og ett bak.

Neste utviklingstrinn var RIB 3, som ble påbegynt i 1946. Bilen ble laget i to versjoner, først med ett hjul foran og to bak, og senere ombygget til å ha to hjul foran og tvillinghjul bak. RIB 3 hadde motoren foran, ett sete med tre sitteplasser, mekaniske bremser med wire og stag, og karosseri av aluminium. I 1952-53 ble RIB 3 solgt til en slektning av Bach i Porsgrunn, som senere solgte den videre. Den videre skjebnen til bilen er ukjent.

I 1954 hadde Robert sin neste prototype klar – RIB 4. Ivan, Roberts sønn, hjalp sin far med byggingen av de siste bilene, og han fortalte i et intervju at RIB 4 var ”bygget opp med sentralrørramme” med ”karosseri av aluminiumsplater med asketreavstivning”, og at ”hele chassiet, samt forstilling, er bygget på Sønderled”.

RIB 4 hadde hekkmotor, en tosylindret vannavkjølt ILO totakter med 14 hestekrefter, kjøpt ny fra England. Dette skal ha gitt bilen en toppfart på 90-95 kilometer i timen. RIB 4 ble godkjent av bilsakkyndige i Arendal og registrert som I-1251 24. juli 1954, og Robert brukte RIB 4 som sin privatbil frem til han solgte den på slutten av 1950-tallet.

Etter at bilen ble tatt ut av bruk hos den siste eieren, ble den senere satt vekk på en låve, men da låven skulle rives ble bilen dumpet i et tjern.

Solveig og Ivan Bach i bilen RIB 4 som skulle bli den nye folkebilen.

 

Produksjonsplaner for RIB 5

Med RIB 4 følte Robert at han hadde kommet frem til en brukbar konstruksjon, der bare detaljer måtte finpusses. Han drømte fortsatt om å sette i gang produksjon av det han mente ville bli en norsk folkebil, men det hele strandet på kapitalmangel.

Selv om planene om å sette RIB 4 i produksjon ikke ble realisert, ga ikke Robert opp sine bildrømmer. Han begynte å bygge en ny bil – RIB 5. Denne bilen ble imidlertid aldri ferdigbygget, og Robert Iskow Bach døde i 1963.

 

En del av norsk bilhistorie

Men selv om RIB-bilene aldri kom i produksjon, viste Robert at han kunne lage en bil som fungerte i vanlig bruk, og RIB-bilene er idag en del av norsk bilhistorie.

Følg med videre på historien om den bittelille industrisuksessen på Søndeled, startet av skreddermester Robert Iskow Bach i 1948.

Hvis du ennå ikke har lest del 1 av historien så finner du den her. God fornøyelse!

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Letti AS
Letti AS
Bakken 2
N-4990 Søndeled
 
+47 3714 3100
post@letti.no